fredag 12 mars 2021

Flamman- Flerspråkighet

Som vi tidigare informerat har vi, förutom att räkna på svenska, även börjat räkna på engelska då vi har namnsamling. Tillsammans räknar vi hur många barn som är närvarande samt hur många som är hemma. Vi har också låtit barnen höra hur det låter på andra språk så som persiska och pashto. Vi kan märka att det finns en nyfikenhet för andra språk bland en del barn, vilket vi vill ta tillvara på. Som en del i vårt arbete med "Jag och min familj" önskar vi därför ta in de språk som finns representerade i barngruppen. Vem är jag och min familj? Vilka språk pratas hemma hos mig? Syftet är att öka barnens kunskap om flerspråkighet och få upp synen för det mångkulturella samhälle vi lever i. Tillsammans kanske vi kan lära oss några ord på ett annat språk! I dagens samling, 12/3, fick barnen lyssna på en saga som en av pedagogerna läste på persiska. Vi kom fram till att det inte var lätt att förstå men roligt att lyssna på!

Mål ur Lpfö18 som vi kopplar till detta är:

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

*både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska

* sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet



                                                                        Trevlig helg!


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...