fredag 5 mars 2021

Lysien V 9






Att odla med alla sinnen
 
På vår förskola har vi lådor som vi sår i. Vi gör en stor insats genom att erbjuda det, och låta barnen lära sig förstå genom att delta i arbetet. Och att få använda alla sina sinnen, som man gör i odling.
Man skapar en medvetenhet om varifrån maten kommer, och inte minst – man grundlägger en vana att äta grönsaker. Det är ett gott skäl för att odla tillsammans med barn.
Det är härligt att gräva och kratta, och bära vatten och få använda kroppen. Och så luktar det så gott om jord och växtlighet. Odling är en bra lärmiljö som skapar relationer och spännande samtal. Att få kunskaper genom upplevelser är nog det allra bästa sättet att lära sig något på. Vi odlar och sätter begrepp och termer. Vi pratar om hjärtblad, karaktärsblad, bladnerver och rötter. Att benämna växters namn i natur och odling ger dem ett värde i sig.

Om man får vara med och odla frukt och grönt så vill man också gärna äta det som kommer upp.




Utforska vinden med fallskärm

Fallskärmar är underbar för barngrupper. Idag skulle vi utforska vinden med hjälp av fallskärmen. personal förklarade instruktioner om hur skulle vi köra aktiviteten.

- Ropa "upp" och "ner" och barnen fick se hur fallskärmen fylls med luft.
- Ropa "in" och barnen går in i mitten med ryggen mot mitten (fortfarande hållandes i handtaget) och det blir en stor bubbla runt barnen det var väldigt mysigt för barnen och det var mycket skratt också.

Sedan Börja vi med upp och ner, och när fallskärmen är upp, ropade ut en grupp som ska byta plats under fallskärmen. Vi använde också en liten boll till en samarbetsövning att hålla bollen så länge så möjligt i skärmen och inte ramla på marken. 





 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...