Syfte och mål :
Syftet är att barnen ska ges möjlighet att utmana sig själv och sina kamrater med skriftspråket. För att ge barnen förutsättningarna behöver vi se över hur vi vill att skivstationen ska se ut.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga, förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld, förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form,
intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften, intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,
Vad väckte barnens intresse?
Barnens intresse väcktes genom att de visade intresse för IKT att se Shadows och Spoky. Barnens intresse låg också hos Babblarna. Barnen började rita och skriva vad figurerna heter. Barnen väckte varandras intresse genom att samtala med varandra.
"Jag gör Doddo".
"Hur skriver man Shadows?"
"Kan du skriva Shadows på datan?"
Ovan kan vi se några ord om vad barnens samtal handlade om.
Vad har barnen lärt sig?
Barnen har lärt sig att de kan använda sig av digitala verktyg och skriva med dem. Barnen har utforskat laptop ännu mer än vad dem har gjort tidigare. De har använt sig av tangentbordet och skrivit olika ord. Några barn skrev också sitt namn. Här har vi hittat inspiration från Läslyftet. Barnen har också tränat på att vänta på sin tur att skriva. Alla som har varit intresserade fick testa att skriva på datorn. Det här ska vi fortsätta att erbjuda barnen. En del visade större intresse av att skriva vad Babblarna heter och rita figurerna till Bibbi och Dadda.
Dokumentations verktyg:
Lärplatta, foto, anteckningar, observationer, barnens dokumentation och dator.
Hur går vi vidare?
Vi går vidare med att fortsätta erbjuda barnen skrivstationen och utveckla den så den blir inbjudande tillsammans med barnen. Vi ska fortsätta arbeta med Babba som tycker om språkutveckling, läsa, skriva och socialt samspel.