onsdag 3 mars 2021

Vi leker med ord på Farao!


5årsgruppen har startat idag! På Farao, med Faraos 5-6åringar (de som börjar f-klass i höst). Vi använde oss av bildtärningar för att skapa en berättelse. Barnen får nya ord/begrepp samt att de får använda fantasin. Som om inte det var nog ska barnen samarbeta och komma överens om hur berättelsen ska börja. Vi började med att slå alla sex tärningar




Här kan vi nu se att någon har erfarenhet av en husvagn för hen kände igen den direkt och visste att i den kan man sova och bada, hen visste också att man behöver en bil för att flytta den så det var ju bra att det fanns en bil på en tärning! När de kommit överens om hur berättelsen ska börja så fick barnen en och en slå tre tärningar och fortsätta berättelsen på egen hand (med lite vuxenhjälp).

 

De följande tärningarna som kom upp var




Såhär blev barnens berättelse:

Vi åker på semester med husvagnen till en camping. Det regnar på semestern. Om vi blir kalla dricker vi te. Katten och fågeln sitter och läser en bok. 


Fågeln går hem till sin brevlåda och hittar ett brev. Glassen blir blöt.


Bussen kör, barnen missar bussen och då blir (namn1) ledsen. Barnen ritar när dom väntar på nästa buss.


(Namn1) är ledsen och ringer till (Namn2). Sen dricker (Namn1) te.



Barnens ord om aktiviteten:

-Det var roligt

-Det finns julgran på tärningen

-Ska vi göra igen?!



Efter berättelsen så tog vi fram ett litet spel där man ska mima,visa och gissa.

En person tar upp ett kort och tittar på det, på kortet finns symbol för om man ska göra ljud eller visa med kroppen. Övriga deltagare ska gissa vad kortet föreställer.



Det är ett väldigt svårt spel om du inte vet hur en sak låter eller hur visar jag en vattenkanna med kroppen? hur låter en såg?

Men vi gjorde några kort var och många av korten klarade vi av! Vi ska definitivt ta fram det spelet fler gånger:)


Lpfö18

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

• fantasi och föreställningsförmåga,

• ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,

• intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,

Förskollärare ska ansvara för att varje barn

• upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker,

• får nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya erfarenheter och kunskaper

Arbetslaget ska

• utmana barnens nyfikenhet och förståelse för språk och kommunikation



Fortsatt trevlig vecka!




Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...