torsdag 11 mars 2021

Glasmo - aktivitet kojbygge

 

Aktivitet kojbygge

Under ett par veckor nu har det observerats rollekar och mycket kojbygge i barnens egeninitierade aktiviteter. Barnen är med i hela processen ( inflytande och delaktighet ). Där är mycket pågående samtal och dialog som kretsar kring rollspelet och byggnationen.  Samt ett byggmaterial som låg nerpackat. Samtidigt som där fanns en barngrupp som vart villiga och hjälpa till att arbeta med vår miljö och flytta hit allt materialet till avdelningen.

- Miljön ska vara tillgänglig för alla barn och inspirera dem att samspela och att utforska omvärlden samt stödja barnens utveckling, lärande, lek och kommunikation. 

(Läroplan för förskolan, Lpfö 18, s. 7) 



Konstruktivismens inflytande
Ett stort fokus på barnets egen aktivitet. Barnets reella inflytande – Idén bygger på att barnet ska självt söka kunskap, välja och pröva sig fram, utifrån egna val och detta ska stödjas av förskollärarens dialog. Förskollärarnas ambition och fokus ligger alltså på att betrakta barngruppens val av aktiviteter. [ Uppföljning, utvärdering, utmana, utveckla.]

Utmana barngruppen till aktivitet så att barnet ges så stora möjligheter att självt få påverka genom att göra olika val. Välja vad och hur det vill göra eller inte. Vi söker hela tiden sådant som är roligt tillsammans. Vi ser barnen, de blir sedda och bekräftade, detta gillar barn! Det är det vi menar med ”find the smile”. Förskollärarna säger rätt mening vid rätt tillfälle. Det är synnerligen viktigt om barn som har svårt att få fram rätt ord vid rätt tillfälle, detta kallas för Modellmeningar och förstärker samtalen med TAKK tecken.

Förskollärarens – aktiv närvaro – rapporterar vad som händer och sker, vad barnen gör, vilket föremål som används, vilka känslor som är närvarande. Som en sport kommentator. Helt kravlöst. Fri från frågor och uppmaningar. Detta begrepp kallas att Undertexta. Efter leken / aktiviteten kan vi sätta oss ner och utvärdera och reflektera med bildstöd och/eller förstärka med Takk tecken.

Vår ambition med att dela barngruppen i mindre fungerande grupper. Ger oss större möjlighet till att som det heter Reglera Arousal, [upphetsning / uppväckande] att finna ett tempo som är en ”lagom” aktivet är alltid bäst vid inlärning.

Här får vuxen initiera bedöma, vägleda, coacha, balansera – sätta sig ner/ lägga sig / lyssna på musik / titta i en bok/ arbeta med ipad / taktil stimulans / släcka ner/ doft ljus/ musik på låg volym / lämna barngruppen ifrån andra.

Begreppen är hämtade från - BUS – Barn i utvecklande samspel. AKK – alternativ och kompletterande kommunikation – bilder, gester, tecken - TAKK – tecken som stöd i kommunikationen – tecknar de viktigaste orden.

Förstärkningar - En positiv konsekvens av ett gott beteende. Aktiviteter träning och övning genom barns intressen, där och då finns det största motivet att hålla fokus lite längre och kämpa på lite extra. Genom den vuxnes aktiva närvaro och användandet av Promts - Dvs. Den hjälp, de ledtrådar och stimulans vi vuxna investerar i barnet för att barnet ska lyckas.

 

 

 

 

 

 

 

 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...