Aktivitet
kojbygge
Under ett par veckor nu har det observerats rollekar
och mycket kojbygge i barnens egeninitierade aktiviteter. Barnen är med i hela
processen ( inflytande och delaktighet ). Där är mycket pågående samtal och
dialog som kretsar kring rollspelet och byggnationen. Samt ett byggmaterial som låg nerpackat.
Samtidigt som där fanns en barngrupp som vart villiga och hjälpa till att arbeta
med vår miljö och flytta hit allt materialet till avdelningen.
- Miljön
ska vara tillgänglig för alla barn och inspirera dem att samspela och att
utforska omvärlden samt stödja barnens utveckling, lärande, lek och
kommunikation.
(Läroplan
för förskolan, Lpfö 18, s. 7)
Utmana barngruppen till aktivitet så att barnet ges så stora
möjligheter att självt få påverka genom att göra olika val. Välja vad och hur
det vill göra eller inte. Vi söker hela tiden sådant som är roligt tillsammans.
Vi ser barnen, de blir sedda och bekräftade, detta gillar barn! Det är det vi
menar med ”find the smile”. Förskollärarna säger rätt mening vid rätt
tillfälle. Det är synnerligen viktigt om barn som har svårt att få fram rätt
ord vid rätt tillfälle, detta kallas för Modellmeningar och förstärker
samtalen med TAKK tecken.
Förskollärarens – aktiv närvaro – rapporterar vad som händer
och sker, vad barnen gör, vilket föremål som används, vilka känslor som är
närvarande. Som en sport kommentator. Helt kravlöst. Fri från frågor och
uppmaningar. Detta begrepp kallas att Undertexta. Efter leken /
aktiviteten kan vi sätta oss ner och utvärdera och reflektera med bildstöd och/eller
förstärka med Takk tecken.
Vår ambition med att dela barngruppen i mindre fungerande
grupper. Ger oss större möjlighet till att som det heter Reglera Arousal,
[upphetsning / uppväckande] att finna ett tempo som är en ”lagom” aktivet är
alltid bäst vid inlärning.
Här får vuxen initiera bedöma, vägleda, coacha, balansera –
sätta sig ner/ lägga sig / lyssna på musik / titta i en bok/ arbeta med ipad /
taktil stimulans / släcka ner/ doft ljus/ musik på låg volym / lämna
barngruppen ifrån andra.
Begreppen är hämtade från - BUS – Barn i utvecklande
samspel. AKK – alternativ och kompletterande kommunikation – bilder, gester,
tecken - TAKK – tecken som stöd i kommunikationen – tecknar de viktigaste
orden.
Förstärkningar - En positiv konsekvens av ett gott beteende.
Aktiviteter träning och övning genom barns intressen, där och då finns det
största motivet att hålla fokus lite längre och kämpa på lite extra. Genom den
vuxnes aktiva närvaro och användandet av Promts - Dvs. Den hjälp, de ledtrådar
och stimulans vi vuxna investerar i barnet för att barnet ska lyckas.