måndag 15 mars 2021

Fruktstund hos Textilia

Under fruktstunden samtalade vi kring vilka frukter vi har i korgen, vilka färger frukterna har samt vilken form. 

 Vi samtalade om att en apelsin kan vara hel, halv eller delad i olika bitar. Samt hur många bitar vi har på tallriken.  

                                           Vilken är lång och vilken är kort?
 

När frukten var uppäten, samtalade vi om sopsamlarmonstret Kompostina och vad som symboliserar hennes karaktär. Vart skulle skalet bli av? Varför kastar man det i en brun påse? 

 Fruktskalet hos Kompostina :-)  


















Under tiden vi samtalade övade vi även på ordkunskap samt meningsuppbyggnad. Vilken frukt har vi här? (ett rött äpple) Ett äpple svarade ett utav barnen! Vilken färg har äpplet? rött!! Kan alla barn säga "ett rött äpple" osv. Vi övade på att säga orden samt meningen till varje frukt, en givande och rolig aktivitet i samband med vår fruktstund.


I enlighet med läroplanen skall barnen ges möjlighet att utforska sin nyfikenhet, samt förståelse för språk, kommunikation, matematik, naturvetenskap och teknik. Vi skall också möjliggöra för barnen att skapa en förståelse för hur deras handlingar kan påverka miljön och därmed också hållbar utveckling (Lpfö18).  




 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...