onsdag 31 mars 2021

Glasmo - Aktivitet Värdegrundsarbete - trygghetsvandring

 

Aktivitet – Värdegrundsarbetet

Som tidigare nämnts är Glasmos barn med i hela processen. Vi har läst kompisböckerna – I boken ” säga stopp ” – Ett bra sätt att säga nej och sluta på.

Idén kommer ursprungligen ifrån boken – ett barn uppmärksammade hur kanin och igelkott hade gjort. Barnet omfamnade samma idé, som mycket bra. Så kan vi också göra!

Gruppen satte igång direkt att rita av sina händer, en röd hel hand för stopp. Symbolvärdet för stopp, otrygg, nej här vill jag inte leka, här är jag rädd.

 

 



  En grön tummen upp för fortsätt. Här är känslan bra, här vill jag vara, här känner jag mig trygg, här vill jag leka.

Symbolerna använde vi sedan inomhus när vi gjorde trygghetsvandringen.

 


 

Analysen: 

Våra barn är trygga med oss personal. Inomhus och utomhus i stort. De kan ta upp vad som helst med oss vuxna och de blir lyssnade på, detta vet barnen om och vi kommer gemensamt fram till vi löser det på bästa sätt, så de allra flesta blir nöjda. 

 – Jag är inte rädd någonstans här på förskolan. - Jag kan leka överallt. Jag är inte rädd och mina kompisar finns här.

Vuxen frågar : Finns det platser som ni inte vill leka på? - Kom ska jag visa dig, säger ett barn och leder mig till de marklagda stockar ute på gården – Här leker jag väldigt lite!

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...