Aktivitet
– Värdegrundsarbetet
Som tidigare nämnts är Glasmos barn med i hela
processen. Vi har läst kompisböckerna – I boken ” säga stopp ” – Ett bra sätt
att säga nej och sluta på.
Idén kommer ursprungligen ifrån boken – ett
barn uppmärksammade hur kanin och igelkott hade gjort. Barnet omfamnade samma idé,
som mycket bra. Så kan vi också göra!
Gruppen satte igång direkt att rita av sina
händer, en röd hel hand för stopp. Symbolvärdet för stopp, otrygg, nej här vill
jag inte leka, här är jag rädd.
Symbolerna använde vi sedan inomhus när vi
gjorde trygghetsvandringen.
Analysen:
Våra barn är trygga med oss personal. Inomhus och utomhus i stort. De kan ta upp vad som helst med oss vuxna och de blir lyssnade på, detta vet barnen om och vi kommer gemensamt fram till vi löser det på bästa sätt, så de allra flesta blir nöjda.
– Jag är inte rädd någonstans här på förskolan. - Jag kan leka överallt. Jag är inte rädd och mina kompisar finns här.
Vuxen frågar : Finns det platser som ni inte vill leka på? - Kom ska jag visa dig, säger ett barn och leder mig till de marklagda stockar ute på gården – Här leker jag
väldigt lite!