torsdag 4 mars 2021

Glasmo Aktivitet Fredagsmyset

 

Aktivitet Fredagsmys

En planerad process som kan spänna över många dagar i veckan som har sitt crescendo på fredagen under vid mellanmålet försöker vi planera in till traditionen, högtiden eller födelsedagen.

Grönflagg kopplingen – sker via den ”pedagogiska måltiden” och temat ”från jord till bord”

Barnen är med och delaktiga i hela processen - Förberedelser, introduktion, genomförande och avslut. Uppföljning, utvärdering, utveckling och på det sättet är de delaktiga i det systematiska kvalitets arbetet.

På bilden v 8 äpplekaka





På temat kroppen tillverkade vi en figur ” glassmannen ” som barnen kallar individen. Individen har samma storlek som ett barn då vi ritat av ett barn och klippt ut och sytt ihop återvunnit ett material som hade gått i soporna annars koppling till ” hållbar utveckling ”













Utbildning och undervisning

Vilka kopplingar gör vi vuxna, när barnen är med i hela processen, till målen i läroplanen?

Skapande

Barnen skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många olika uttrycksformer som tex att ha ett reellt inflytande och får valet och kan visa att som barn vill vara med och delta i detta praktiska arbetet ”hands on”. Vilket ger barnet många olika ord. begrepp, turtagning, man gör olika moment i en viss ordning, erfarenheter och rubust kunskap.

Social kompetens/ Värdegrund ( prioriterat mål - bemötande)

Daglig träning i att utveckla sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera situationer som kan dyka upp när som helst i barnens närhet i kompisrelationer, impulser, turtagning, samarbeten, utifrån ålder, mognad och personlighet. Samtidigt lära sig att alla har samma rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler

Kompetens betyder också att jag kan gå till vilken vuxen som helst i min närhet och bli lyssnad på – med öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar, även om jag inte äger ett språk än eller har ett annat modersmål. Vi arbetar hårt med  vilja att hjälpa andra.

I det lustfyllda och meningsfulla sammanhanget tränas det på barnens förmågor att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman – [ kan uppstå när man ska göra val mellan två lika oönskade alternativ ] och livsfrågor i vardagen. Det är inte alltid så enkelt att vara en vän när man leker under eget ansvar. Men ändå veta att man kan gå och få hjälp av en vuxen att reda ut trasslet.

Att ingå i ett socialt sammanhang innebär [ Boken :lätt rätt ett ] Daglig träning i att förstå att jag har rättigheter och samma rättigheter har alla andra också. Dessutom att alla får vara som de är och det är ok! Oavsett vad. (Diskrimineringsgrunderna)

Vi tillsammans försöker respektera allt levande och visa omsorg och ta hand om vår gemensamma förskolemiljö. Tränar också på att barnets egna handlingar kan få konsekvenser. Påminnelser är vanliga, om det händer synliggör vi det för gruppen och för dialog för att det ska undvikas i framtiden. En enkel regel är - att vi går inomhus och det kan bli en smärtsam konsekvens om man väljer att utmana eller utforska, denna regel. Man får helt enkelt ta ansvar för sin egen handling.

Övar också på att göra sin hörd och därigenom utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att bli delaktig och få ett reellt inflytande i holistiska processer och olika former av samarbete och beslutsfattande.

Naturvetenskap och teknik

Genom att välja att vara med och delta i fredagsmyset utvecklar barnen erfarenheter ur vilka senare kanske utvecklas ett intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, arbetet med sopmonsterna kopplas till detta mål.

Vårt tema ”Från jord till bord” är en lite mer nära spinnoff på detta mål. Genom praktiskt arbete närmar vi oss olika kretslopp och slutligen har kanske förståelsen för naturvetenskap och sambanden i naturen ökat lite till, liksom sitt kunnande om växter, djur. Genom matlagning och bakning kommer vi nära de enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen på ett fiffigt och ett smakfullt sätt. Framför allt oftare än ute i naturen.

Det öppna barnet, det intresserade barnet, det nyfikna barnet utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, ställa frågor om och samtala om naturvetenskapen. Barnet tillsammans med vuxen dokumenterar sina aktiviteter och detta sätts upp under rubriken ” MIN VÄRLD ” som bildar ett intressant samtalsunderlag vid reflektions väggen.

Det är kopplat till personlighet, mognad och ålder. Intressen utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar. Genom vårt förhållningsätt och konkreta arbetssätt kommer vi nära människans stora uppfinningar och andra vardags hjälpmedel för att göra livet enklare i vardagen.

Ständigt ökar barnen sina förmågor att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Här kommer leken in och det är här vi vuxna får syn på vad barnen lär sig. Just nu är det mycket kojbyggen, det är mycket rollekar, mamma pappa barn, det är mycket resande med buss och tåg/bil och mycket matlagning, med ugn och spis grytor osv.

Språk och kommunikations

( digital kompetens ) prioriterat mål. ( Miljö och material ) prioriterat mål.

Barnet tillsammans med vuxen dokumenterar sina aktiviteter och detta sätts upp under rubriken ” MIN VÄRLD ” som bildar ett intressant samtalsunderlag vid reflektions väggen. Här synligörs barnen i bild och text och när dokumentationen byts ut går dokumentationen vidare till hemmet.

Oftast delas barnen upp i mindre fungerande grupper – det man förr kallade för samlingar - Vid undervisnings situationerna och introduktioner kring vad vi ska göra och hur vi ska göra det tränas barnen i att  lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv. Nya ord och begrepp dyker upp ett nyanserat talspråk växer fram med fler ord i rätt ordning.

En del barn ägnar tiden åt att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra för att få igång leken. Som hålls mycket högt av barnen och som är något av det viktigaste för individen.

I samband med grönflaggarbetet med sop monsterna har skriftspråket blivit aktualiserat och uppmuntras och tillåts mycket viktigare strax efter deras egna namn. Det är vad som är på tapeten just nu inom det kollegiala lärandet  – läslyftet – barns skrivande. Här kan man också se värdet av att ha en 1-5 års grupp. Utan de äldre barnen hade det kanske inte blivit så mycket skrivande på den nivån.

Ofta är det så här att vi följer ett recept [ Matematik, analog kodning (digital kompetens )  ] när vi ska utföra praktiskt arbeta mot fredagsmyset. Vi hämtar det på nätet ( digitalt ) här kommer kopplingen in och förståelsen  för symboler och deras kommunikativa funktioner som ökar succesivt. Kan man inte läsa så kan man ju titta på bilden. Detta synliggörs och tydliggörs i våra lokaler, när vi ägnar fortfarande en hel del tid åt våra miljöer och materials placeringar. Intresset finns för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtalar om dessa

Helhet / Allsidighet

Personalen skriver önskelistor i alla dessa nya sammanhang ( flytten till Rönneholm. ) Bra grejor är alltid bra grejor även om de värderas som dåliga ( just nu ) Man kastar saker oreflekterat, under parollen, säker och giftfri förskola. Förskolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Studier visar att forskare söker efter giftiga mätbara ämnen i damm.  

Syfte och mål - Öka förutsättningarna och anpassa utbildningen för barnens självtänkande och självständiga. Bredda vägen till individens utveckling, stavas ”att lyckas”. Allt hänger ihop även på detta plan - Då du är trygg har en bra anknytning, ger goda relationer, då ökar tilliten till barnets egna förmåga och vilket stärker hens identitet. I samspel med andra är det viktigt att känna trygghet och styrka i sin identitet. Motsatsen är jagsvaga individer och där finns redan så många i samhället idag.

Att vara stark i jaget. Vilket leder till att succesivt öka nyfikenheten och sin lust till att leka och lära. Som leder till att barnen tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.

Hälsa och rörelse

Anpassar sin öga / hand rörelser, det blir finare muskel tonus, barnet hittar stöd och blir starkare i sin fin motoriskt, olika koordinationsförmågor och kroppsuppfattning. Samtidigt som vi samtalar om att barnen ger dem fakta kring sin hälsa och sitt välbefinnande.

Genom att utmana och uppmuntra barnen till att våga prova på nya saker, hur låter det när du tuggar, vilka smakaer känner du av, vilka färger ser du, utvidga sina smaklökar ( saperemetoden ) finner vi vårt arbetssätt kring den pedagogiska måltiden. Vilken grönsak av dessa fyra tycker du bäst om?

Vi tycker det är viktigt att barnet själv får bestämma vad de vill äta, vad de själv lägger upp på tallriken, hur mycket osv. Att själv kunna avgöra att jag är mätt. Jag dukar av när jag är klar, tvättar mina händer och sätter mig med en bok [ specialfall ipad ] och läser den, tills alla andra är klara.

Här ingår planerad och spontan aktivitet - ute lek – idrotter – klättra – men också fruktstund och mellanmål och all annat praktisk som t ex när vi gör aktiviteten fredagsmys.

Lek

I alla lustfyllda och meningsfulla sammanhang ingår utvecklingen , nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,

Matematik

I genomförandet av aktiviteten Fredagsmys innehåller den stora bitar av matematik. [ Bishops sex matematiska aktiviteter ] Barnen letar efter t ex en visp, en bunke, en gryta osv. de vet hur de ska söka efter saker i rummet, de känner till former och lägen och riktning och grundläggande egenskaper. Vi arbetar mycket med mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för stärker mätning av olika saker av mängd, gradantal och tid och förändring.

Vi följer olika recept ( vilket också betyder att vi utför en vetenskaplig handling. Vi följer en script eller en kodning sett ur ett digitalt perspektiv ). När vi utför aktiviteten Fredagsmys har vi ett riktat mål och arbetar mot det. Men barnen utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemanget till slutmålet. Nöjda och glada avslutar vi veckan tillsammans.

I andra sammanhang fördjupar vi oss i användandet av matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar eller att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp.

Lika / olika är en rolig sysselsättning. Alla minns väl fem myror är fler än fyra elefanter och brasse tar fram sin resväska med fyra saker och ett ska bort. 


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...