onsdag 17 mars 2021

Flamman- digitalitet

Det är många barn som utforskar våra två Bluebot. En del kör den som en bil medan andra trycker på knapparna lite mer planlöst! Under fredagens uppevila utmanade vi barnen att verkligen tänka till och räkna hur många steg Bluboten måste köra för att nå sitt mål. Vi tog fyra bilder och la under plastmattan och ställde Bluebot utanför. En och en hjälpte vi barnen att räkna och tänka hur de skulle trycka på knapparna samtidigt som vi förklarade.  Efter några försök provade de själva och visst fungerade det! Det verkar som att de fick en ökad förståelse för att de inte kan trycka hur som helst utan måste trycka i en viss ordning och även räkna hur många gånger man ska trycka för att få Blueboten dit de önskar. Med lite stöttning gick det även bra att få roboten att svänga!




Idag, onsdag, möttes barnen av rymden när de kom till Flamman på morgonen. Vi hade mörklagt vårt lilla rum och projicerat upp en rörlig video på rymden. En del barn upptäckte det direkt när de kom och gick in för att kika närmare på vad det var. En del la märke till det först efter ett par minuter men gick då in för att utforska. Det blev direkt ett samtal om stjärnor och rymden och det blev också ett lugn i rummet. 




Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...