torsdag 25 mars 2021

Min värld - resan till "Godisland"( Lysien)


När vi samtalade med barnen kring "min värld" kom vi fram till,

-Mitt hemland
-Min kropp
-Min familj
-Mina kompisar

Och eftersom det är många som har fastnat på mitt hemland har vi kommit överens att börja temat min värld med att undersöka barnens hemländer, mat, tradition, kultur, språk .m.m.
Vi valde, utifrån samtal med barnen, att lära känna dessa länder genom att resa dit, låtsasresa.
Ett barn hade önskat att första resan skulle gå till "Godisland". Vilket de andra barn också ville. 

- Vart är Godisland?
- Hur ska man ta sig ditt?
- Vad ska man ha med sig ditt? (Barnen fick skriva sina egna inköpslistor)
- Äpple, banan, paprika, de finns inte i "Godisland" tyckte ett barn.
- Var köper man flygbiljetter? Vi byggde vår egna resebyrå (Lysiens resebyrå).


Det är många frågor som dök upp.

-För att åka flygplanet måste man ha sitt pass, vi skapade egna resedokument,

Vad ska det, enligt barnen, stå i passet?:
  • -Bild
  • -För- och efternamn
  • -Vikt och längd, utforska sin kropp.
Vi reste till Godislandet i måndags och där ska vi vara under en vecka och reser tillbaka på fredag. Under veckan har det varit mycket fantasi och skapande aktiviteter. Vi tillverkade eget godis både i det pedagogiska köket och i ateljén. Många diskussioner och samtal uppkom mellan barnen.









Allting väger! Även böckerna.





 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...