tisdag 16 mars 2021

Farao+Kompostina=Vänner (v11)

 Innan vi flyttade till Rönneholm så introducerade vi Farao ganska ingående med barnen.
Personal gjorde en stor Farao som sen fick flytta in på hemvisten innan vi kom dit. Detta blev ett tydliggörande för barnen om vad som komma skall.

Farao har sedan dess blivit en liten maskot för oss och det finns många historier om henne och vad hon gör på helgen, för vet ni? Farao blir levande och leker när vi inte är där! Hon hoppar ner från fönstret och leker med våra leksaker och sen hoppar hon tillbaka när helgen är över.
Barnen lever sig verkligen in i historierna och igår kom en önskan om att göra Kompostina lika stor så att Farao har någon att leka med.

Idag fick de äldre barnen stanna inne på förmiddagen och vi slog slag i saken! Kompostina ritades av med hjälp av projektorn, stor som Farao blev hon. Sen hämtade vi färg och barnen fick turas om att färglägga.

Barnens resultat blev mycket likt den vi ritade av!
Nu ska den få torka innan vi sätter upp den tillsammans med Farao så att dom två kan få busa tillsammans!


Lpfö18
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• intresse för och förmåga att uttrycka tankar och åsikter så att de kan påverka sin situation,
• förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan
Förskollärare ska ansvara för att varje barn
• får ett reellt inflytande över arbetssätt och innehåll.
Arbetslaget ska
• främja barnens förmåga att vara delaktiga och utöva inflytande över sin utbildning,
• respektera varje barns rätt att uttrycka sina åsikter med olika uttrycksformer samt säkerställa att barnens uppfattningar och åsikter tas tillvara och kommer till uttryck i utbildningen,
• säkerställa att alla barn får lika stort inflytande över och utrymme i utbildningen oavsett könstillhörighet

 Ha en fortsatt trevlig vecka!
Önskar Farao 


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...