Veckans blogginlägg handlar om samlingen!
Idag gick vi igenom dagens upplägg med barnen genom bildschemat som hänger på tavlan. Det är ett bra sätt för barnen att få en överblick över dagen och även en bra förberedelse inför dagens övergångar och aktivitetsskiften. Schemat hänger kvar på tavlan hela dagen och den som behöver kan återkomma och se vad som händer härnäst.
Jag provade lägga till bilder i fantasin, bilder vi ännu inte har, och många barn hängde med direkt! Klart vi ser att det sitter en toalett under lekplatsen! och bredvid lekplatsen finns en bild för 5-årsgruppen, för vi skulle dela upp barngruppen under den tiden så bilden fanns bredvid i fantsin. Bredvid lugnlek-bilden ser väl alla att det sitter vilabild för de barn som sover efter lunchen?!
Att föreställa sig något som inte finns är en bra övning för att utveckla sin fantasi vilket var det våra 5-åringar skulle göra sen, läs om det i annat inägg!
Efter schemagenomgången tog vi närvaron med våra namnkort. Idag var vi 13 stycken på Farao, inkl personal och 7 stycken var hemma. Detta gjorde vi till en liten matematisk övning som vi ställde upp med siffror och med symboler på tavlan så att barnen kunde se när vi räknade. Tillsammans blev det 20
Innan vi kom fram till 20 så var det ett barn som såg en annan uträkning, hen kunde se att de skiljde 4 mellan 7 och 13 och vi ställde upp det talet ovanför som ett subtraktionstal. Som vuxen vet vi att det inte stämmer men vi måste se längre än så, kanske såg hen 7-(1)3 och då är skillnaden 4. Men vi uppmärksammar att hen har räknat och fått ett svar, att det är fel svar är inte viktigt just nu. Barnen har ett stort intresse för matematik och vi brukar låta dom räkna enkla tal som har anknytning till det vi gör just då.
Som ni kan se på vårt schema så åt vi frukt efter samlingen!
Lpfö18
Förskolan
ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
•
nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
•
intresse för berättelser, bilder
•
förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva
olika lösningar
•
förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och
samband mellan begrepp