När det är få
barn kvar så passar det ofta bra att spela spel tillsammans!
Denna
eftermiddag provade vi ett nytt spel. Ett spel som skulle vara inbjudande till
rörelse, mimik och ljud.
Det som var
svårast med spelet var att förstå HUR man flyttar spelpjäsen och VILKEN
spelpjäs ska jag flytta?
Om tärningen
visar orange, ska jag flytta orange spelpjäs? Till vilken orange ruta ska jag
flytta? Det finns många! Vi hjälpte varandra och vi hade en rolig stund med
rörelser och ljud! Vi räknade en del med och övade på färgerna.
Vi övar också mycket på att våga göra något inför de andra kompisarna. Vågar jag sjunga ensam? Stå på ett ben inför de andra? Vet jag vad denna färg heter, och är det okej att säga det jag tror men att det kanske är fel? Vi arbetar mycket med barnens
Lpfö18
Förskollärare
ska ansvara för att varje barn
•
upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker,
•
får nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya erfarenheter och
kunskaper,
•
får förutsättningar för att utvecklas, leka och lära och samtidigt stimuleras
att använda hela sin förmåga,
•
erbjuds en god omsorg med balans mellan aktivitet och vila,
•
utmanas och stimuleras i sin motoriska, sociala, emotionella och kognitiva
utveckling,
•
får goda förutsättningar att bygga upp tillitsfulla relationer och känna sig
trygga i gruppen,
•
utmanas och stimuleras i sin utveckling av språk och kommunikation samt
matematik, naturvetenskap och teknik