tisdag 16 mars 2021

En eftermiddag med spel på Farao

 

När det är få barn kvar så passar det ofta bra att spela spel tillsammans!

Denna eftermiddag provade vi ett nytt spel. Ett spel som skulle vara inbjudande till rörelse, mimik och ljud.

Det som var svårast med spelet var att förstå HUR man flyttar spelpjäsen och VILKEN spelpjäs ska jag flytta?

Om tärningen visar orange, ska jag flytta orange spelpjäs? Till vilken orange ruta ska jag flytta? Det finns många! Vi hjälpte varandra och vi hade en rolig stund med rörelser och ljud! Vi räknade en del med och övade på färgerna.
Vi övar också mycket på att våga göra något inför de andra kompisarna. Vågar jag sjunga ensam? Stå på ett ben inför de andra? Vet jag vad denna färg heter, och är det okej att säga det jag tror men att det kanske är fel? Vi arbetar mycket med barnens 
självförtroende i mindre grupper då de vågar mer där än i helgrupp.


 

Lpfö18
Förskollärare ska ansvara för att varje barn

• upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker,

• får nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya erfarenheter och kunskaper,

• får förutsättningar för att utvecklas, leka och lära och samtidigt stimuleras att använda hela sin förmåga,

• erbjuds en god omsorg med balans mellan aktivitet och vila,

• utmanas och stimuleras i sin motoriska, sociala, emotionella och kognitiva utveckling,

• får goda förutsättningar att bygga upp tillitsfulla relationer och känna sig trygga i gruppen,

• utmanas och stimuleras i sin utveckling av språk och kommunikation samt matematik, naturvetenskap och teknik

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...