Bokstavsjakt
Vi har varit ute och hittat bokstäver. Vi hittade pinnar som
såg ut som Y, J och I. Även kunde vi bygga ihop vissa grenar och stockar så att de visade A
och F. Ett barn ville skriva sitt namn i sanden på arabiska och använde sig av ett finger och en pinne. Andra barn blev inspirerade och försökte även de skriva sitt namn. På detta sätt har vi integrerat naturen och naturmaterial i språket. Tillsammans har vi utvidgat möjligheterna för vart och hur man kan skriva och utveckla sin språkförståelse, skriv- och läskunnighet och intresset för kommunikation.
Att arbeta med språkförståelse är ett aktivt arbete på förskolan och även i Läslyftet som förskolan är delaktig i. Läslyftet är en kompetensutveckling i språk-, läs- och skrivdidaktik baserad på aktuell forskning. Här arbetar vi med språket bland annat genom flerspråkighet, estetiska uttrycksformer, naturvetenskap och teknik, högläsning, språkglädje och läs- och skrivförståelse.